...::: rahsia di kamar hati :::...
header


 auuummm chak!
Tuesday, February 20, 2007

18 Feb 2007


Saya dan kfc ..

Semalam saya makan kfc untuk petama kalinya sejak setahun lebih saya di Morocco. Hermm..saya mmg suka mkn kfc. Sllu berebut dengan adik beradik bila masuk kfc. Berebut nak ayam best. Saya jarang mengalah. Kenapa ye? Sebab saya kurang kesedaran untuk dahulukan adik beradik yang lain. Sllu saya nak yg terbaik. Terukkan saya. Sekarang ni baru saya sedar semua tu. dan sekarang juga saya sentiasa rasa nak mengalah dengan adik beradik saya dalam banyak hal tapi.. saya jauh, saya tak dapat nak buat lagi. nnt saya balik malaysia saya akan buat cam tu. Bila jauh mcm ni saya mula belajar erti menjadi seorang kakak. Saya sebenarnya kakak. Tapi kenapa saya tak pernah seperti seorang kakak kepada adik-adik saya. bila saya ingat balik saya di Malaysia dulu, jarang saya berperanan sebagai kakak yang baik. Saya selalu nak menang dalam banyak hal. Saya jarang mengalah dengan adik-adik. Kalau dilihat perwatakan saya sekalipun pasti ramai tak menjangka saya ade 2 org adik. Adik saya sendiri mengakui saya mcm budak-budak dan manja sket-sket. Saya pula mengakui adik saya sangat matang dan tak manja, tegas juga garang sket-sket hee :D tak lama nnt adik saya tu akan masuk Program Tahfiz Profesional bawah tajaan penuh Yayasan Pahang ( YP ). Nampaknya kami turun temurun lah duduk bawah YP, dah nama pun anak-anak Pahang. Bulan 3 ni dia masuk sekolah baru dan duduk di asrama. Berdikarikan dia? Saya tak pernah duduk asrama. Berbeza cara kami berdua. Orang cakap muka die macam saya. tapi saya rasa saya lebih comel. Hehe ;) sekolah baru dia nnt namanya sekolah SMART. Ape ye nama panjang dia. Saya rasa namanya Sekolah Menengah Abdul Rahman Talib. Agaknye la. Kalau salah sila betulkan saya. dia akan ambil SPM seperti org lain. Mcm biasa. Amik aliran sains. Cuma yang lainnya dia kene masuk kelas Tahfiz. Semuanya under support YP. Harapnya dia mampu buat yang terbaik. Tahniah!! Coz terpilih masuk kesana. Bukan mudah untuk dapat peluang sebegitu.

Semalam masa makan kfc tiba-tiba saya teringat suatu peristiwa pernah berlaku antara saya dan adik saya, kak chik. Masa tu kami kecil lagi. Masa kecil dulu saya kurus sikit. Adik saya ni montel sikit. Saya nak dukung dia tapi saya tak larat. Mama selalu tak kasi saya dukung dia tapi saya selalu nak dukung. Masa tu umur dia 4 @ 5 tahun cam gitu. Masa tu mama ade kat atas rumah. Kat ruang tamu. Saya kat bawah, didapur. Masa tu tepi tangga dapur. Saya dukung kak chik. Angkat tinggi-tinggi. Lepas tu tangan saya tak larat dah nak pegang dia. Saya tak mampu nak tampung dia. Kemudian saya macam nak terjatuh. Saya nak letakkan dia atas lantai tapi saya terlepas dari pegangan lebih awal. Tangan saya tak kuat. Dia jatuh. kepala dia terhantuk atas lantai. Saya terus rasa takut. Saya cakap kat dia. ( Jangan nangis!! Nanti mama marah ) dia tahan nangis. Kemudian dia nangis juga. Lepas tu saya tak ingat ape yg jadi. Yang pasti saya kene marah ngn mama. Lepas tu yang saya ingat, kami pegi makan kfc. Masa makan dia tak berebut ape-ape pun dengan saya. dia senyap aje. Siap makan dia muntah-muntah. Papa bawa pergi klinik. Saya rasa takut. Saya jadi diam aje. Kalau tak silap saya dia demam lepas tu. Beberapa hari kemudian dia kembali sembuh. Alhamdulillah!

20 Feb 2007


Saya dan sekolah

Semalam saya bersemangat ke sekolah tapi tak de belajar pun. Awal pagi saya bangun gosok baju kurung PINK saya, tudung pink, sweater pink. Pastu pakai beg pun kaler pink. Hehe. Dengan semangat saya melangkah ke kuliah. Tapi bila sampai ustaz takde pulak. Jam 8 saya sampai di kuliah. Dalam jam 10 gitu saya balik rumah. Yerlahkan, kelas takde balik umah aje la.

Petang semalam pula saya pegi tempah baju. Pi ukur-ukur nk buat baju gitu. Ade 3 pasang baju saya buat.hehe.ntah ape lah jadi ngn baju tu nnt. Sesuka hati saya desing baju tu. tengok aje lah ape bakal terjadi pada kekain yg saya beli tu.

Malam tadi ade buat majlis sikit kat umah. Makan ayam best. Saya rasa seronok sangat. Semua adik-adik VJ dan sorg kakak VJ pun makan sama-sama ngn kami. Rumah kami jadi bising dengan gelak ketawa. Macam-macam ragam bila dah berkumpul ramai-ramai camni. Yang penting malam tadik mmg seronok!

Hari ini saya ade kelas kat Kuliah Markaz di Agdal. Dekat-dekat ngn bandar la tu. so kene la naik bas ke sana. Skng ni jam 11.11 pagi. Jam 12.30 tgh hari kelas saya. saya tatau lagi nk tulis ape ni. adik-adik VJ selalu komen ape yg saya tulis kat depan-depan saya. ish..malu laa saya. komen aje lah kat sini. Tak de la saya malu sgt. Dorg rajin baca blog saya. isk isk. Baca la buku adik-adik ku sayang. Hehe :D

Hermm.. sebelum saya melangkah ke kuliah. Rasa macam nak letak satu sajak pulak kat sini. Lama dah tak bersastera ni. sajak ni masuk kat dalam Al-Qalam, majalah persatuan sesi lepas. Selamat menghayati sajak saya yg tak bape nak best ni yer..


Dambaan kemaafan


Tika kelmarin kita berbicara

Menelusi hati memahami pekerti

Kukutip mutiara di bait kalammu

Tersimpan terpahat dihati

Buat teman di permusafiran nanti


Bila semalam kukasari dirimu

Tingkah adab menyentuh hatimu

Tetap begitu pertahan keegoan

Tanpa maaf, bersalah dihati

Kubiar kalbumu luka terhiris


Hari ini kau lebih disayangi

Sekadar aku melihat sekujur tubuh

Ditalkinkan dikafankan, ditangisi

Bersemadi bersama kenangan terindah

Lenyap sudah gelak tawamu


Dan mungkin esok aku harus tunduk

Tertulis dilayaran segenggam ketabahan

Kerana telah dijanjikan kau terdahulu pergi

Setangkai doa kukirim disulami al-fatihah

Moga aman dan bahagia dikau disana


Harapan yang tinggal sekadar helaian putih

Tanpa mungkin hatimu kudekati lagi

Sekadar kalam sucimu kupatrikan

Menghiasi hari-hari perjuangan

Megamu dipentas episod hakiki


Yang pasti moga lusa

Aku jauh dari duri mencengkam hati

Biar duka tiada penawar

Kemaafan darimu kudambakan

Sehingga ke hayat yang terakhir


5 November 2006 – 08:44 am

- adikbebecute -


by : ..adikbebecute.. | Honestly On | 7:30 PM.





Comments: Post a Comment
 

[ ...::: rahsia di kamar hati :::... ]


© Hak Cipta Terpelihara