...::: rahsia di kamar hati :::...
header


 auuummm chak!
Thursday, November 16, 2006



Bersastera..

Aku tak tahu sejak bile aku mula masuk dalam bidang sastera ni. bukan lah best sgt pon aku bersastera, sekadar melahirkan ape yg terbuku dihati mungkin boleh. Kire buleh sket2 laa menulis ni walaupun ayat aku tak best cam sasterawan yg hebat2 tuh kan.

Teringat mase kecik2 dulu aku suke baca ape2 saje yg berkaitan ngn sastera. Cerpen, novel dan yg paling aku suke puisi. Expecially puisi yg ade nilai klasik gitu..hehe. kalau sajak ni kategori puisi moden. Mase aku darjah satu lagik aku dah mule baca novel. Kalau ade surat khabar kat umah, aku suke buke ruang sajak2 tu. Smpai aku dah besar pon masih lagi cam tu. Novel mmg susah nk pisah ngn aku. Bile ade mase free jer itu yg aku akan cari. Aku pernah berhenti baca novel dalam mase hampir 3 tahun aku kat sekolah menengah. Seme tu gara2 aku mula sibuk dengan belajar dan pelbagai tugas. Mase tu aku di form 3. mula nak PMR smpai laa aku nak amik SPM aku terus tinggal kan novel dalam kamus hidup aku.hikss.. tapi lepas abis SPM jer..huhu.. aku kembali membaca.

Kali pertama aku tulis sajak mase aku darjah 5. mase tu ade pertandingn buat poster maal hijrah kat sekolah aku. Entah cam ner aku terlintas tulis sajak pasal maal hijrah dan aku letakkan dalam poster aku tuh. Aku anggap bende tu perkara biase je. Tapi bile diumumkan aku menang dapat tempat pertama. Rasa gak terkejut sbb aku ni bukan kreatif sgt pon. Pastu ustaz aku cakap poster aku tuh dapat tempat pertama sbb ade sajak kat situ. walaupun sajak tu ringkas tapi maksud nye tetap mendalam.hikss.. ape2 jer la.

Kali petama aku menulis cerpen lak mase aku form 3. cerita pasal perempuan yg tak cantik dan hidupnya penuh dengan hinaan sehingga lah die menghembuskan nafas terakhir.huhu.kata kawan2 aku cerita aku tuh menyedihkan. Cerpen aku tuh aku hntr ke majalah sekolah mase aku form5. hikss..tatau laa kuar ke tidak dalam majalah sekolah sbb aku pon dah keluar dari sekolah mase majalah tu diterbitkan.hehe.cerpen tu pulak
tade salinan.so..hilang cam tu jer laa..huhu..* tgh fikir nk menulis balik cerita tuh * hikss.. setakat aku di bumi Morocco ni aku tade lagik menulis cerpen. Sajak jer yg banyak..

Nak kata ni bakat semula jadik mungkin juga sbb papa aku orng sastera.hehe. penah laa dapat tawaran utk join kumpulan sasterawan yg ade kat mesia tuh tapi papa aku tolak. Nak rehat2 pulak lepas 50 tahun bekerja membesarkan kami adik beradik..hehe. mungkin bakat dari papa aku turun kat aku kot..tak tau laa adik beradik yg lain.. tak penah aku tau dorng ni pndai bersastera ker tidak..
Mama pun same gak. Pndai sastera2 ni. sbb aku pernah terbaca mama tulis kat buku catatan die ayat yg best gitu..huhu. pastu selalu jugak aku tgk mama baca novel dan selalu nmpk mama baca sajak2 yg ade kat paper.hikss..

Gitu laa kesah mesah aku dalam sastera ni. walaupun tak best tapi sikit2 buleh la kot nk berkarya neh.

Cerita tamat..

by : ..adikbebecute.. | Honestly On | 7:26 PM.





Comments:
ku rase ku tau cerpen tuh...kesah die...ku tau...nak aku citer tak..:>..haha..

buat lah smula weh citer tuh..edisi terhad..sama lah cam hp mu tuh..hp edisi terhad..tapi kain die dah burokss..;))..

ada bakat..asah jangan tak asah...baik lagi dari biar hilang gitu gak..macam daku neh..kalau ku asah dari kekecik dulu kan..dah ku sebaris ngan a.samad said..hahaha..

bislama'..
 
kalo cakap pasal sastera atau sajak ni, memang saya tidak boleh menafikan lah, mmg cik adik ni dah diberikan kebolehan dalam bidang penulisan sajak ape seme, mmg die hebat.teruskan berkarya,hanya doa ku titipkan agar kebolehan ni digunakan dengan sebaiknya.
 
Post a Comment
 

[ ...::: rahsia di kamar hati :::... ]


© Hak Cipta Terpelihara