...::: rahsia di kamar hati :::...
header


 auuummm chak!
Saturday, October 28, 2006

Citer RAYA

Raya pertama
Aku ngn kengkawan beraya kat umah salah seorng pegawai kedutaan. Seronok gak majlis kat umah die..walaupun hambar sket..hehe..mungkin sbb nya datang tuh pon seme nye pelajar baru jer..senior2 ade laa sikit2..senyap jer majlis tu..makan2 semata..wat keje sket2..gitu jer laa..ape2 pon mekasih kasi mkn best2..


Raya kedua
Aku duk umah jer pagi tuh..siapkan biskut2 raya tuk raya ke 3 esok. Siap2 wat biskut kelapa tu..dalam jam 1 gitu aku pon siap2 diri ke kenitra..nak buat persiapan majlis raya esok lak..kene masak2 lagik..hikss..kali petama laa kot dalam hidup aku terlibat ngn keje2 yg berat gini..bukan laa berat mane pon..tapi kire bertanggungjawab ngn keje masak memasak laa..


Sampai kenitra..elok2 jer azan asar..pegi solat sat..carik2 makan..then pegi kat umah kami menginap tu..dah siap sedia keje..ayam 10 ekor nak kene potong..arghhh!!! aku tak penah potong ayam!! Sekor2 gitu letak depan mata..aku ngn si lilah ni abis kan 5 ekor..lembik gak tangan aku mengerjakan ayam2 tu ;)) hihihi..entah ape cara aku potong..bantai jer..lagik 5 ekor ku tinggalkan utk orng lain plak..dah letih2 potong ayam gitu. Rehat kan tgn pi kupas2 bawang, kentang, carrot..sayur2 seme la..pastu..ape ek aku buat..haa!! masak makan malam..wat nasi goreng jer pon..pas goreng2 nasi tu..makan2 sket..tak abis gak sepinggan..pelik aku..sblm tu aku laa yg paling bising lapo nk mkn..hikss..pas siap mkn tu..rehat2 jap..iron baju raya tuk esok..smbung2 wat keje sket kat dapur..pastu..nak dekat jam 12 gitu..tnpa sedar aku dah terlelap kat katil sape entah..meringkuk aku tidur..kesejukan punye pasal :D jam 2,3 pagi gitu terjaga..sejukksss!! menggigil aku..balas2 msg ngn musuh tradisi kejaps..hikss..pastu smbung tdo balik..hehe..entah bape kali terjaga malam tu..sejuk nye laa kenitra..


Raya ketiga
Aku paling lambat bngun..ahakss!! sori laa..tertdo mati lak..bngun2 tu tgk kawan2 seme tgh wat keje..aku pon menyelit2 cari keje gak..hikss..tgk2 tade ape sgt dah nk buat..dah settle kan mlm sblm tu..pagi tu aktiviti masak2 jer pon..campak itu ini dalam periuk..hehe..aku pon carik2 gak laa keje..supaya pagi aku lebih bermakna..haha..tgk2 ramai lagik tak iron baju raya..aku pon menawarkan diri mengiron baju2 raya kawan2 aku ni..aku pon iron laa baju2 deme..pas sorng..sorng..
Pastu aku tak lupe mengSMS sorng insan yg ditinggalkan sorng2 dipagi raya..nyaris terjun tingkap kot kesedihan mengenang nasib diri..ahakss..smpai 3page pnjng nyer SMS ku..supaya raya die terasa lebih bermakna dan tidak dilupekan..haha.. ;)
Aktivit aku seterusnye..siap2 ke majlis raya tu..aku sengaja turun lmbat..hihi. time2 ucapan dah nk abis baru aku masuk majlis..pastu ade orng nasyid2..okey gak laa sore die..then majlis berjalan cam bese..makan2..sesi bergmbr..aku kurng selera sket mkn..bese aar..aku mmg tak suke sgt makan dalam majlis..tak syok..yg aku cariknyer kuih raya aku..blm sempat aku carik2 datang dah musuh tradisi aku hidng depan aku..dah ler 3jenis yg aku buat lak tu..mmg perli sungguh niii!! Mase tu laa aku baru nk rasa biskut2 raya tu..mase buat kelmarin takde selera lak..aku belasah almond london tuh jer..biskut yg paling byk sejarah penubuhan..hahaha..dah mkn2 tu rasa best pulak :D hehe..balik umah tu aku mkn lagik biskut tu..hihihi..


Pas siap2 mkn gitu ade sesi bergambar..mule2 dak2 ikhwan bergmbr..pastu smpai turn akhawat..aku ngn kawan2 yg bawa beg ni tinggal jer beg kat kerusi belakang tu mase amik gmbr..aku punye beg kecik jer.pegang tgn jer pon..letak gak laa kat belakang tu..siap2 sesi bergmbr tu..pi laa amik beg..tgk nset.. adusss!!! Terkejutzzz..screen nset aku pecah..huhu..ish ish..mmg terkejut yg amat laa..sayang betul..ntah sape laa yg terduduk atas beg kecik aku tu..tak pun mungkin terjatuh kot..entah laa..aku tak tahu sape yg buat..dapat2 jer screen die dah pecah..aper2 jer laa..sedih bangat..
Siap2 majlis tu..aku pun cau laa..nak cepat2 balik rabat..hikss..byk lagik keje aku bertangguh ni..keje2 bendahari aku tak siap agik..


Hari ni..
Hari ni selesaikan kira2 perbendaharaan aku..huhu..pening gak wat keje bab duit2 ni..tak kesah laa..sib baik aku mmg minat bab akaun2 ni..3 jawatan bendahari serentak aku pegang..bendahari rumah, bendahari SPB, bendahari HELWI..hikss..pening2..bab2 duit seme aku kene urus..siap2 wat kire2 ape seme..duk ngadap tenet..dah lame aku tak berinternet..hari ni qadha' balik..chat ngn musuh tradisi lak tu..haha..dari pagi smpai petang..punye laa macam2 citer kuar..citer yg menakutkan pon ade..hikss..yg penting hari ni keje aku mmg duk depan laptop jer..menaip itu ini..berchatting sket2..hehe..bukan sikit..bykkk!! dari pagi smpai petang ;) bukan selalu wat gini..hari ni jer pon..esok luse nk sekolah dah..


Esok dapat jemputan ke umah open house lagik..hehe..beraya lagik laa gayanyer..tapi duit raya tak penah dapat..hikss..


Tu jer la citer raya tuk kali ni..pnjng dah ku bercerita..suke duke dihari raya..gambar2 tak diupload lagik..nenantilaa ade mase ku masukkan..

by : ..adikbebecute.. | Honestly On | 4:07 AM.





Comments:
Bila ku jadi orang Dewan Bahasa dan Pustaka, Maka ku membetulkan kesalahan bahasa:

Smapi kenitra..: Ku rasa "sampai"
kentang, carret: Ku rasa kalau melayu nyer karet englishnya carrot.
aktivit masak2: ku rasa "aktiviti"..

Bila ku jadi pengkritik dan pengomen..maka pastinya ku kan mengomen.

Ooo..bukan ker kite chat ade citer pasal "sape lewat bangun"..rupa nya aok pun termasuk jugak yer..awat tak habaaaq cik..hahaha..sonyap ajo..

tuh saja lah..rasanya komen kali nih..cukup tuk "mengenakan"..musuh2 tradisi..
 
hoh!! mmg tradisi sungguh!.. dah ku baiki.. :P puas atii.. akan ku pastikan setiap ejaan dan tutur kataku di jaga selepas ini..hikss..
 
Post a Comment
 

[ ...::: rahsia di kamar hati :::... ]


© Hak Cipta Terpelihara